Belang van PM in Ziekenhuizen: PMO

03
okt
Tijd: 9.00 Plaats: UZA, Drie Eikenstraat 655, 2650 Edegem Type: Conference Taal:

PMO User Group voor ziekenhuizen

Na de zeer succesvolle conferenties voor Nederlandstalige ziekenhuizen in Belgiƫ over projectmanagement, organiseert QRP International dit jaar eveneens een evenement voor de sector. De PMO in ziekenhuizen zal wederom centraal staan.

De User Group is bestemd voor individuen die tewerkgesteld zijn in de ziekenhuissector in Vlaanderen of Brussel, en de volgende functies bekleden, deeltijds of voltijds, al dan niet met de titel: PMO (Project Management Office), Programmamanager, Portfoliomanager, ervaren Projectmanager.

WAAROM ORGANISEERT QRP DEZE USER GROUP?

Vele sectoren kennen deze dagen een klimaat van toegenomen onzekerheid en ongeziene veranderingen. De ziekenhuiswereld blijft niet gespaard op dit vlak en maakt ook ingrijpende transformaties mee, met als schoolvoorbeeld het opzetten en bijhouden van het elektronisch patiƫntendossier. Voor vele ziekenhuizen is dit het grootste project geweest van de voorbije jaren.

Tegenwoordig worden ziekenhuizen echter geconfronteerd met steeds beperktere budgetten. Deze financiƫle druk legt het belang bloot van goed projectmanagement. Het versterkt namelijk het argument om grote projecten op een meer nauwkeurige manier op te volgen en om scherper prioriteiten te stellen. Elke investering moet immers maximaal renderen, en dat vereist een doordachte aanpak.

De meeste Vlaamse ziekenhuizen hebben reeds ervaring met projectmanagement, gebruik makend van methodes als PRINCE2 of intern uitgewerkte methodes. Enkelen hebben, in het stramien om continu te verbeteren, de stap gezet naar programma– en/of portfolio management, of zelfs het opzetten van een PMO. Projecten maken hier deel uit van een groter geheel, dat verder gaat dan de rol en verantwoordelijkheden van de projectmanager.

Deze User Group zal daarom dieper ingaan op hoe ziekenhuizen:

  • het huidige beheer van hun projecten of programma’s kunnen verbeteren
  • wat het beheer van een PMO inhoudt en hoe men een PMO opstart
  • ā€˜Best Practices’ of goede praktijken kunnen integreren in hun PM-proces

Maar nog belangrijker dan deze informatieve doeleinden, zal de User Group een mogelijkheid bieden aan ziekenhuizen om zelf hun eigen ervaringen en kennis op het gebied van PPM & PMO Management te delen.

Tijdens deze editie zal een ervaren PMO uit de Vlaamse ziekenhuiswereld een presentatie geven met focus op geleerde lessen en praktijkvoorbeelden. Na een vragenronde zullen er vervolgens discussietopics geĆÆntroduceerd worden op basis van de presentatie. De bedoeling is dat de deelnemers zelf aan het woord komen in kleine groepjes waar ze makkelijk onderling kennis kunnen uitwisselen. De koffie- en lunchpauzes zijn ook een ideaal moment om te netwerken met en te leren van andere deskundigen binnen hetzelfde domein.

DOELEINDEN VAN DE USER GROUP

  • Het proces binnen de sector voortzetten om het beheer van verandering (via projecten) te stimuleren
  • Interessante praktijkvoorbeelden delen en meekrijgen
  • Sleutelfiguren uit de sector samenbrengen rond het thema PMO management
  • Kwaliteitsinformatie bieden uit de praktijk aan de praktijk
  • Kwalitatieve theoretische ondersteuning bieden tijdens het evenement door QRP trainers en consultants

SPREKERSĀ 

(Spreker 1) Diana van den Bergh

Met jarenlange ervaring als project- en programmamanager in een hoogtechnologische sector in de privƩ sector werd Diana Van den Bergh de eerst aangestelde PMO officer binnen het Universitair Ziekenhuis Antwerpen om de projectwerking verder uit te bouwen en te ondersteunen. Als medewerker van de afdeling Beheer van het UZA vernieuwt en implementeert Diana samen met een betrokken groep afgevaardigden uit alle geledingen van het ziekenhuis de PM@UZA methodologie. Diana rapporteert op basis van haar 4 jaren ziekenhuiservaring.

De titel van haar presentatie: “Project-, programma-, portfolio mangement: centraal of decentraal?

De projectwerking binnen het UZA sinds de oprichting van een centrale PMO in 2021 komt volop aan bod. Terwijl het ziekenhuis een gezonde bottom-up dynamiek heeft, vormt het een hele uitdaging om een projectoverzicht actueel te houden en te beheren, om tijdig beslissingen door de besluitvormende organen de project dynamiek te laten ondersteunen, om projecten tegen de gewenste datum geĆÆmplementeerd te krijgen en dit via een fijne collegiale samenwerking. Het blijft een volcontinue evenwichtsoefening om zowel het centrale als het decentrale niveau in de gehele projectaanpak te kalibreren. Portfolio-, programma- en projectmanagement van zowel diensten als dienstoverschrijdende projecten kennen hun specifieke uitdagingen en hun welgewaardeerde successen.

Discussietopics

  • Wat zijn de veranderingen in jullie ziekenhuis sinds het bestaan van een PMO office(r)?
  • Hoe verloopt het “project intake” proces in jullie ziekenhuis?
  • Wat zijn de voordelen/nadelen van decentraal portfolio management?

(Spreker 2) Bart Crombez

Met een achtergrond als directeur van twee woonzorgcentra, continuous improvement coach binnen een grote zorggroep, en als auteur van het boek ā€˜Lean transformaties leiden, waarom lean werkt en hoe het succesvol introduceren’, startte Bart Crombez als Medewerker Kwaliteit en Procesoptimalisatie bij AZ Sint-Blasius. Mede doordat hij geschoold is zowel in het gebruik van de principes van de PMBOK, als in Prince2, was hij sinds de start van de projectwerking binnen AZ Sint-Blasius betrokken bij de uitbouw van het project management office, waar hij nu zelf de rol van PMO op zich neemt.

In zijn toelichting ā€˜Projectmanagement in AZ Sint-Blasius, een verhaal van evolutie’, licht hij toe welk traject binnen AZ Sint-Blasius werd afgelegd sinds de beslissing om met een eigen PMO te starten. Daarbij wordt ook dieper ingegaan op de manier waarop binnen het ziekenhuis de koppeling gemaakt wordt tussen projectmanagement, lean denken en verandermanagement. Daarnaast deelt Bart ook de ā€˜lessons learned’ van twee jaar PMO-werking en geeft hij aan hoe AZ Sint-Blasius de organisatie en coƶrdinatie van projecten heeft aangepast op basis van deze ervaringen.

Discussietopic

  • Evenwicht tussen flexibiliteit en gebruik van standaardmethodes om kwaliteit in projectmanagement te helpen verzekeren

DATUM EN PLAATS

  • Plaats: UZA, Drie Eikenstraat 655, 2650 Edegem
  • Datum: 3 oktober 2025
  • Beginuur: 09u15 – registratie van deelnemers vanaf 9.00
  • Einduur: 13u
  • Prijs: Gratis
  • Taal : Nederlands
  • Catering: Ontbijt, frisdrank, water, koffie, thee en lunchbroodjes voorzien

MEER INFORMATIE

Mocht je vragen hebben over de inhoud van dit evenement, neem dan contact met ons op en wij zullen zo snel mogelijk antwoorden.

OPMERKING 1: Deze workshop is een interactieve informatiesessie. Deze sessie biedt geen officiƫle kwalificatie.

OPMERKING 2: Als je een certificaat van aanwezigheid nodig hebt, aarzel dan niet om het ons te vragen.

Deze workshop heeft een limiet van max. 25 deelnemers, schrijf je nu in om een plaats te reserveren!