Kies uw land en taal
Kies uw land en taal
Home/Evenementen
Evenementen

Evenementen

Schrijf je in voor een workshop, webinar of andere geplande events voor meer informatie. Je kunt ook één van de forums of conferenties bezoeken die in verschillende landen worden georganiseerd.

Filter evenementen voor
28
sep
Tijd: 9.00 Plaats: AZ Sint Maarten: Liersesteenweg 435, 2800 Mechelen Type: Conference Taal:

PMO User Group voor ziekenhuizen

Na de zeer succesvolle eerste conferenties voor Nederlandstalige ziekenhuizen in België over projectmanagement, organiseert QRP International dit jaar een vierde evenement voor de sector. De PMO in ziekenhuizen zal wederom centraal staan.

De User Group is bestemd voor individuen die tewerkgesteld zijn in de ziekenhuissector in Vlaanderen of Brussel, en de volgende functies bekleden, deeltijds of voltijds, al dan niet met de titel: PMO (Project Management Office), Programmamanager, Portfoliomanager, ervaren Projectmanager.

SPREKERS

  • Portfolio management in het UZ Gent: Think big, start small.Eline Verdyck, portfolio manager bij UZ Gent. Eline heeft meer dan 20 jaar ervaring in (IT) projectmanagement, zowel bij de Vlaamse overheid, consultancybedrijven en het UZ Gent. In 2019 richtte Eline mee het team Portfolio- en change management op in het UZ Gent. Ze zal bij QRP haar ervaringen delen: wat is de doelstelling, hoe wordt dit aangepakt, waar staan we vandaag, wat zijn de verdere plannen en wat zijn de lessons learned. Eline brengt ook een aantal vraagstukken mee waarover in groep uitgewisseld kan worden.

WAAROM ORGANISEERT QRP DEZE USER GROUP?

Vele sectoren kennen deze dagen een klimaat van toegenomen onzekerheid en ongeziene veranderingen. De ziekenhuiswereld blijft niet gespaard op dit vlak en maakt ook ingrijpende transformaties mee, met schoolvoorbeeld het opzetten en bijhouden van het elektronisch patiëntendossier. Voor vele ziekenhuizen is dit het grootste project geweest van de voorbije jaren.

Toen kwam de Corona-crisis; een verdere katalysator om de zaken op orde te stellen. Er moesten enorm veel middelen op zeer korte tijd gemobiliseerd worden, wat het belang van goed projectmanagement blootlegde. Het versterkte namelijk het argument om grote projecten op een meer nauwkeurige manier te gaan opvolgen en om beter prioriteiten te stellen.

De meeste Vlaamse ziekenhuizen hebben reeds ervaring met projectmanagement, gebruik makend van methodes als PRINCE2 of intern uitgewerkte methodes. Enkelen hebben in het stramien om continue te verbeteren, de stap gezet naar programma– en of portfolio management, of zelfs het opzetten van een PMO. Projecten maken hier deel uit van een groter geheel, dat verder gaat dan de rol en verantwoordelijkheden van de projectmanager.

Deze User Group zal daarom dieper ingaan op hoe ziekenhuizen:

  • het huidige beheer van hun projecten of programma’s kunnen verbeteren
  • wat het beheer van een PMO inhoudt en hoe men een PMO opstart
  • ‘Best Practices’ of goede praktijken kunnen integreren in hun PM-proces

Maar nog belangrijker dan deze informatieve doeleinden, zal de User Group een mogelijkheid bieden aan ziekenhuizen om zelf hun eigen ervaringen en kennis op het gebied van PPM & PMO Management te delen.
Tijdens deze editie zal een ervaren PMO uit de Vlaamse ziekenhuiswereld gebruiker een presentatie geven met focus op geleerde lessen en praktijkvoorbeelden. Na een vragenronde zullen er vervolgens discussietopics geïntroduceerd worden op basis van de presentatie. De bedoeling is dat de deelnemers zelf aan het woord komen in kleine groepjes waar ze makkelijk onderling kennis kunnen uitwisselen. De koffie- en lunchpauzes zijn ook een ideaal moment om te netwerken met en te leren van andere deskundigen binnen hetzelfde domein.

DOELEINDEN VAN DE USER GROUP

  • Het proces binnen de sector voortzetten om het beheer van verandering (via projecten) te stimuleren
  • Interessante praktijkvoorbeelden delen en meekrijgen
  • Sleutelfiguren uit de sector samenbrengen rond het thema PMO management
  • Kwaliteitsinformatie bieden uit de praktijk aan de praktijk
  • Kwalitatieve theoretische ondersteuning bieden tijdens het evenement door QRP trainers en consultants

DATUM EN PLAATS

  • Plaats: AZ Sint Maarten: Liersesteenweg 435, 2800 Mechelen
  • Datum: 28 september 2023
  • Beginuur: 09u15 – registratie van deelnemers vanaf 9.00
  • Einduur: 13u
  • Prijs: Gratis
  • Taal : Nederlands
  • Catering: Ontbijt, frisdrank, water, koffie, thee en lunchbroodjes voorzien

MEER INFORMATIE

Mocht je vragen hebben over de inhoud van dit evenement, neem dan contact met ons op en wij zullen zo snel mogelijk antwoorden.

OPMERKING 1: Deze workshop is een interactieve informatiesessie. Deze sessie biedt geen officiële kwalificatie.

OPMERKING 2: Als je een certificaat van aanwezigheid nodig hebt, aarzel dan niet om het ons te vragen.

Deze workshop heeft een limiet van max. 25 deelnemers, schrijf je nu in om een plaats te reserveren!

Lees meer
23
sep
Tijd: 9.00 Plaats: Universitair Ziekenhuis Antwerpen, Drie Eikenstraat 655, 2650 Edegem, Belgium Type: Conference Taal:

PMO User Group voor ziekenhuizen

Na de zeer succesvolle eerste conferenties voor Nederlandstalige ziekenhuizen in België over projectmanagement, organiseert QRP International dit jaar een derde meer gefocust evenement voor de sector: de eerste PMO User Group voor ziekenhuizen.

De User Group is bestemd voor individuen die tewerkgesteld zijn in de ziekenhuissector in Vlaanderen of Brussel, en de volgende functies bekleden, deeltijds of voltijds, al dan niet met de titel: PMO (Project Management Office), Programmamanager, Portfoliomanager, ervaren Projectmanager.

SPREKERS

  • Mevrouw Els Museeuw (Stafmedewerker Verpleegkundig Directeur), AZ Sint-Jan Brugge Oostende
  • Mevrouw Annelies Meyns (ICT-Manager Applicaties), AZ Sint-Jan Brugge Oostende

Presentatie: Our “ProMeS” to you… de Projectmethodologie van AZ Sint-Jan Brugge Oostende

WAAROM ORGANISEERT QRP DEZE USER GROUP?

Vele sectoren kennen deze dagen een klimaat van toegenomen onzekerheid en ongeziene veranderingen. De ziekenhuiswereld blijft niet gespaard op dit vlak en maakt ook ingrijpende transformaties mee, met schoolvoorbeeld het opzetten en bijhouden van het elektronisch patiëntendossier. Voor vele ziekenhuizen is dit het grootste project geweest van de voorbije jaren.

Toen kwam de Corona-crisis; een verdere katalysator om de zaken op orde te stellen. Er moesten enorm veel middelen op zeer korte tijd gemobiliseerd worden, wat het belang van goed projectmanagement blootlegde. Het versterkte namelijk het argument om grote projecten op een meer nauwkeurige manier te gaan opvolgen en om beter prioriteiten te stellen.

De meeste Vlaamse ziekenhuizen hebben reeds ervaring met projectmanagement, gebruik makend van methodes als PRINCE2 of intern uitgewerkte methodes. Enkelen hebben in het stramien om continue te verbeteren, de stap gezet naar programma– en of portfolio management, of zelfs het opzetten van een PMO. Projecten maken hier deel uit van een groter geheel, dat verder gaat dan de rol en verantwoordelijkheden van de projectmanager.

Deze User Group zal daarom dieper ingaan op hoe ziekenhuizen:

  • het huidige beheer van hun projecten of programma’s kunnen verbeteren
  • wat het beheer van een PMO inhoudt en hoe men een PMO opstart
  • ‘Best Practices’ of goede praktijken kunnen integreren in hun PM-proces

Maar nog belangrijker dan deze informatieve doeleinden, zal de User Group een mogelijkheid bieden aan ziekenhuizen om zelf hun eigen ervaringen en kennis op het gebied van PPM & PMO Management te delen.
Tijdens deze editie zal een ervaren PMO uit de Vlaamse ziekenhuiswereld gebruiker een presentatie geven met focus op geleerde lessen en praktijkvoorbeelden. Na een vragenronde zullen er vervolgens discussietopics geïntroduceerd worden op basis van de presentatie. De bedoeling is dat de deelnemers zelf aan het woord komen in kleine groepjes waar ze makkelijk onderling kennis kunnen uitwisselen. De koffie- en lunchpauzes zijn ook een ideaal moment om te netwerken met en te leren van andere deskundigen binnen hetzelfde domein.

DOELEINDEN VAN DE USER GROUP

  • Het proces binnen de sector voortzetten om het beheer van verandering (via projecten) te stimuleren
  • Interessante praktijkvoorbeelden delen en meekrijgen
  • Sleutelfiguren uit de sector samenbrengen rond het thema PMO management
  • Kwaliteitsinformatie bieden uit de praktijk aan de praktijk
  • Kwalitatieve theoretische ondersteuning bieden tijdens het evenement door QRP trainers en consultants

DATUM EN PLAATS

  • Plaats: Universitair Ziekenhuis Antwerpen, Drie Eikenstraat 655, 2650 Edegem, BE
  • Datum: 23 september 2022
  • Beginuur: 09u15 – registratie van deelnemers vanaf 9.00
  • Einduur: 13u
  • Prijs: Gratis
  • Taal : Nederlands
  • Catering: Ontbijt, frisdrank, water, koffie, thee en lunchbroodjes voorzien

MEER INFORMATIE

Mocht u vragen hebben over de inhoud van dit evenement, neem dan contact met ons op en wij zullen zo snel mogelijk antwoorden.

OPMERKING 1: Deze workshop is een interactieve informatiesessie. Deze sessie biedt geen officiële kwalificatie.

OPMERKING 2: Als je een certificaat van aanwezigheid nodig hebt, aarzel dan niet om het ons te vragen.

Deze workshop heeft een limiet van max. 25 deelnemers, schrijf je nu in om een plaats te reserveren!

Lees meer
24
sep
Tijd: 9.00 Plaats: Online Type: Conference Taal:

Belang van Project Management in ziekenhuizen: een situatieschets uit de praktijk

Na het succes van 8 edities in de Waalse ziekenhuissector organiseert  QRP International voor het eerst een conferentie over project management specifiek binnen de context van Nederlandstalige ziekenhuizen in Vlaanderen en Brussel.  Dit evenement is bestemd voor individuen die tewerkgesteld zijn in de Nederlandstalige ziekenhuissector in Vlaanderen of Brussel, en de volgende functies bekleden, al dan niet in naam en ongeacht hoofd- of deelfunctie: projectmanager, programmamanager, ICT-manager, PMO, kwaliteitsmanager. 

SPREKERS

  • Mevrouw Martine Derde,  Freelance Project en Change Manager, Combinatie tussen project en change management – aandacht voor de mens in projecten
  • Heer Frank Staelens, OLV Ziekenhuis Aalst-Asse-Ninove, Directeur Processen & Kwaliteit, Procesmanagement, een toegevoegde waarde binnen het kwaliteitsbeleid in een ziekenhuis ?’
  • Heer Steven Creve, Clinique Saint-Jean Brussel, CIO en ICT Manager, Agile of Prince2? Project management do’s & dont’s uit de praktijk.
  • Mevrouw Maddy Silverans, AZ Sint-Maarten, Stafmedewerker proces- en projectmanagement, Projectmanagement, van start tot … , én met vallen en opstaan 

WAAROM ORGANISEERT QRP DEZE CONFERENTIE?

Vele sectoren kennen deze dagen een klimaat van disruptie en verandering. De ziekenhuiswereld blijft niet gespaard op dit vlak en maakt ook ingrijpende transformaties mee, met schoolvoorbeeld het opzetten en bijhouden van het elektronisch patiëntendossier. Hierdoor wordt de bestaande vraag voor en behoefte aan ondersteuning bij projectmanagement alsnog versterkt.

De meeste Vlaamse ziekenhuizen hebben reeds ervaring met projectmanagement, gebruik makend van methodes als PRINCE2 of intern uitgewerkte methodes. Deze ziekenhuizen vragen zich nu af hoe ze deze verbeterprocessen kunnen voortzetten en bekijken het vanuit een breder perspectief dan enkel projecten. In die gedachte zijn sommige ziekenhuizen begonnen met programmamanagement of zelfs het opzetten van een PMO. Projecten maken hier deel uit van een groter geheel, dat verder gaat dan de rol en verantwoordelijkheden van de projectmanager. 

Deze eerste editie van deze conferentie zal daarom uitleggen hoe ziekenhuizen:

– het huidige beheer van hun projecten of programma’s kunnen verbeteren, 

– wat het beheer van een PMO inhoudt en 

– hoe men een PMO opstart, met behulp van een QRP expert. 

Maar nog belangrijker dan deze informatieve doeleinden, zal de conferentie een mogelijkheid bieden aan ziekenhuizen om zelf hun eigen ervaringen en kennis op het gebied van projectmanagement te delen. Dit zal in eerste instantie gebeuren aan de hand van presentaties van bepaalde sleutelfiguren in de Vlaamse ziekenhuiswereld, die geïdentificeerd werden op basis van hun ervaring op vlak van project management. Zo kunnen bepaalde uit de praktijk getrokken gevalstudies besproken worden die eigen zijn aan de ziekenhuissector. Na elke presentatie staat er namelijk een discussiemoment ingepland waar alle deelnemers de kans krijgen om onderling gedachten uit te wisselen over deze topics.

DOELEINDEN VAN DE CONFERENTIE

  •  Introductie geven over project management en het belang van een PMO: theoretische inleiding
  • Een proces binnen de sector opstarten/verbeteren om het beheer van verandering (via projecten) te          stimuleren en het risico of falen te beperken door te leren van elkaar.
  •  Interessante gevalstudies delen: voorbeelden en ervaringen van de sprekers
  •  Sleutelfiguren uit de sector samenbrengen rond het thema project management
  •  Kwaliteitsinformatie bieden uit de praktijk aan de praktijk
  •  Kwalitatieve theoretische ondersteuning bieden tijdens het evenement door QRP trainers en consultants

DATUM EN PLAATS

  • Plaats: Online
  • Datum: 24 September 2020
  • Beginuur: 09u00 – online platform open vanaf 08u45
  • Einduur: 13u
  • Prijs: Gratis
  • Taal : Nederlands

MEER INFORMATIE

Mocht u vragen hebben over de inhoud van dit evenement, neem dan contact met ons op en wij zullen u zo snel mogelijk van antwoord dienen.

OPMERKING 1: Deze workshop is een interactieve informatiesessie. Deze sessie biedt geen officiële  kwalificatie.

OPMERKING 2: Als u een certificaat van aanwezigheid nodig heeft, aarzel dan niet om het ons te vragen.

Deze interactieve conferentie heeft een limiet van max. 50 deelnemers, schrijf u in om uw plaats te reserveren!

Lees meer
19
jun
Tijd: 18.30 Plaats: Regus Offices, Brussels South Station Type: Workshop Taal:

ITIL is know in IT, that is an open door. ITIL is the best practice that explains IT Service Management. During this workshop we go back to the basics. And these basics are the offering of a service catalogue. Going back to the basics allows us to pose the following question: “Why only IT should have a service catalogue?”.
During this workshop you will learn again why ITIL is developed for and how it can be used in various way. That’s why this workshop is suitable for IT and non-IT. The IT-ers will be challenged to look at it from a different angle.

WHY SHOULD YOU ATTEND THIS WORKSHOP?

After following this workshop you will:

  • understand better what ITIL is
  • be able to see the wider use of ITIL
  • be inspired to set up you own service catalogue

Do you want to have a practical insight in the use of ITIL? Register now by filling the form below!

ABOUT THE EXPERT

Kaïs Albassir – ITIL Specialist
20 years of experience in the implementation of ITIL processes in different sectors. He strongly focuses on the relationship between IT and the Business and talks business language that makes sense to all the organisation.

WHERE & WHEN?

  • Location: REGUS BRUSSELS, South Station, 4th Floor, South Center Titanium, Marcel Broodthaer square 8, 1060 Brussels
  • Date: Tuesday 19th of June
  • Time: 18h30 – 20h00 – 1h session – registration starts at 18h00
  • Language: English
  • Trainer: Kaïs Albassir – ITIL Specialist
  • Inscription: FREE! Hold your seat filling in the form below

WANT TO KNOW MORE?

Get in touch, we’re happy to hear from you and we’ll try to answer all your questions!

Lees meer
12
jun
Tijd: 18.00 Plaats: Regus Offices Antwerp Type: Workshop Taal:

Agile continues to take the project management world by storm. No longer confined to software development, Agile approaches have become popular with a wide variety of organisations that need to be more flexible and responsive to deal effectively with the ever-increasing pace of change.

Our FREE workshops will help you learning more about the method and how your organization can benefit from using AgilePM: these sessions will present the method by providing a clear view of Agile benefits and how it can be used to increase the success of your projects.

During these workshops, facilitated by a certified trainer, participants are given the opportunity to apply the basics of the method and finally ask any questions.

This EVENING format has been developed to meet your needs to have a learning moment after working hours: share knowledge, ask questions and start a dialogue amongst peers!

STRUCTURE OF THE WORKSHOP

1) Background – DSDM & AgilePM:

  • What is Agile,
  • What’s the working style of Agile,
  • Comparison of Agile with other methods

2) AgilePM/DSDM basics:

  • Agile and the ATERN approach AND Traditional PM approach
  • The MoSCoW Prioritization
  • How Timeboxes provide control

3) New ways Agile adds value:

  • Specification-driven approach
  • Iterative Development
  • Incremental Deployment

4) AgilePM – an enterprise tool:

  • The Agile philosophy
  • The 8 Principles
  • People Engagement

5) Training & Certification:

  • Agile Courses
  • Qualification Scheme

6) Q&A Session

WORKSHOP OBJECTIVES

By the end of the workshop participants should:

  • Understand the background of Agile methodologies: What is Agile and what’s different from “standard” methods
  • Understand the basics of Agile and how to mantain control of projects through MoSCoW and Time boxing
  • Understand what’s the added value of Agile projects: Iteratice and Incremental approaches
  • Understand the roles and responsibilities within an Agile project
  • Develop some ideas of how to incorporate Agile into their current ways of working
  • Assess the benefits of using Agile in their organization
  • Begin to think about whether Agile is right for you or your organization and where to go next with it
  • Get an overview of the benfits of an Agile certification

WHO WOULD BENEFIT FROM ATTENDING?

This workshop will be particularly relevant for:

  • People who know nothing about Agile but would like a practical overview
  • People who want to enable organizations to gain the benefits of an agile approach without introducing unnecessary risks
  • People who want to explore what Agile has to offer to decide if it is right for their organization
  • People who want to obtain a flexible yet controlled process that can be used to deliver solutions
  • Agile team members who wish to become Agile Project Managers

WHERE & WHEN?

  • Location: Regus Offices (more info later on)
  • Date: 12 June 2018
  • Time: 18:30 – 19:30- registration starts at 18:00
  • Language: English
  • Attendance fee: FREE entrance, registration required
  • Inscription: to enroll please fill in the form below and click on “Register Now“.

MORE INFORMATION

For more information about the content, contact-us and we will reply you with a mail or call as soon as possible.

NOTE: This workshop is an information session containing interactive elements. This session will not give you any formal qualification in AgilePM.

Lees meer
08
jun
Tijd: 11.00 Plaats: From Your Computer! Type: Webinar Taal:

Agile approaches continue to increase in popularity in the world of project management. A range of popular Agile methods have been employed to varying degrees by organizations to support their project management practices.

But few of them offer a complete project management solution (e.g. covering the full project lifecycle, roles & responsibilities, etc).

AgilePM guidance – published by the Agile Business Consortium – offers a complete framework for agile project management, achieving an ideal balance between the standards, rigour and visibility required for good project management, and the fast-pace, change and empowerment provided by agile.

And it’s proving very popular. Since it’s introduction in 2010, over 80.000 AgilePM exams have been sat globally, making it the leading guidance and certification for agile project management.

WHERE & WHEN?

  • Date: Friday, 8 June 2018
  • Time: 11h00-12h00
  • Where: Online! From your computer!
  • Language: English
  • Expert: Armel Quirino, Project Management trainer and consultant, AgilePM , PRINCE2, PRINCE2 Agile, and DevOps certified
  • Inscription: FREE! Hold your seat filling in the form below

WANT TO KNOW MORE?

Get in touch, we’re happy to hear from you and we’ll try to answer all your questions!

Lees meer
Lees ons Laatste Nieuws

We hebben duizenden professionals geholpen bij het verbeteren van hun vaardigheden. Wij kunnen ook u helpen.

Abonneer u op onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per maand speciale aanbiedingen, gratis artikelen, white papers, webinars en uitnodigingen voor events. Geen spam. Alleen professioneel advies van ons team.

[contact-form-7 id=”3455″ title=”form newsletter_nl”]

Houdt contact met de community
Volg ons op Linkedin and Twitter

Lees het Laatste Nieuws
Bekijk onze Evenementen
Go to Top