Kies uw land en taal
Kies uw land en taal
Home/Nieuws
Nieuws

Nieuws

Lees hier het laatste inspirerende en positieve nieuws en informatie over de nieuwste ontwikkelingen in de PM en IT wereld.

Datum: 18/02/2020
Met trots deelt QRP International mee dat wij vanaf heden de meest recente PeopleCert DevOps kwalificaties aanbieden.

PeopleCert DevOps

DevOps (een samenvoeging van ‘development’ en ‘operations’) is een procesbenadering dat de denkmethodes van software ontwikkeling en informatietechnologie operations samenvoegt. Het doel van DevOps is om tijdens het opleveren van software versies, de levenscyclus van systeemontwikkeling te verkorten. De bedrijfsdoelstellingen sneller, beter en kostenefficiënt worden nauw betrokken bij dit proces.

DevOps kwalificaties worden aangeboden door PeopleCert: de nieuwe hands-on kwalificaties zijn ontwikkeld om organisaties met gevestigde IT Service Management praktijken te begeleiden met processen, tools en culturele integratie van DevOps

PeopleCert DevOps kwalificatieniveaus

Het Peoplecert DevOps kwalificatie schema bestaat momenteel uit drie verschillende certificaten: PeopleCert DevOps Fundamentals Deelnemers krijgen praktische richtlijnen over het toepassen van DevOps door middel van 15 essentiële keypoints, met name binnen het ITSM framework. PeopleCert DevOps Leadership Deelnemers krijgen begeleiding om de implementatie van DevOps praktijken te kunnen leiden en de culturele verschuiving te kunnen waarborgen voor een betere samenwerking en communicatie. PeopleCert DevOps Engineering Deelnemers krijgen praktische begeleiding over het gebruik van automatiseringstools en hoe deze tools de cultuur en werkwijzen van DevOps ondersteunen. - Verschijnt binnenkort -
Meer weten? Contacteer ons direct voor meer informatie over PeopleCert Devops.
Lees meer
ITIL 4 en DevOps, ITIL, ITIL4, ITIL vs DevOps
Datum: 28/10/2019
De moderne, snelle bedrijfsomgeving vereist dat IT- en digitale teams innovatieve en betrouwbare kleinere producten op te leveren, sneller en vaker. Traditionele IT-frameworks kunnen niet voldoen aan de bedrijfsbehoeften die worden veroorzaakt door deze '4e industriële revolutie' die voor het merendeel van de gevallen achterhaald en inefficiënt is. ITIL is bijgewerkt naar de nieuwe ITIL 4-versie om te reageren op de nieuwe zakelijke behoeften en om de bruikbaarheid en integratie te verbeteren door een gemeenschappelijke woordenschat binnen afdelingen en teams te bieden. Maar biedt het ITIL v4-raamwerk richtlijnen voor de integratie ervan met andere Agile-methoden? Ja, ITIL 4 is evenzeer van toepassing op alle serviceorganisaties en moet werken met meerdere andere best practices, het is eigenlijk een complementair kader voor andere manieren van werken, zoals Lean, Agile en DevOps. Laten we in meer detail ontdekken waarom het fout is ITIL 4 te definiëren als een "traditioneel" en “star” IT-Service Management framework!

Drie redenen waarom ITIL 4 samengaat met de Agile-cultuur: de leidende principes van ITIL

1.De holistische benadering en het creëren van waarde ITIL 4 biedt een holistische benadering voor het co-creëren van waarde met klanten en andere belanghebbenden in de vorm van producten en diensten. De holistische benadering samen met het creëren van waarde zijn de eerste twee van de 7 ITIL- leidende principes (focus op waarde, houd het simpel en praktisch, denk en werk holistisch, start waar u bent, iteratief vooruitgang maken met feedback, samenwerken en zichtbaarheid bevorderen, optimaliseren en automatiseren). De ITIL-richtlijnen onderstrepen dat er geen waardecreatie mogelijk is zonder een vlotte en gemakkelijke communicatie tussen gebruikers, belanghebbenden en providers die allemaal betrokken zijn bij de optimalisatie van de uiteindelijke output die, alleen met communicatie en samenwerking, de gewenste uitkomst zal opleveren. De noodzaak om de nadruk te leggen op waarde en het vermijden van het creëren van onnodige capaciteiten (capabilities) is een kernprincipe van LEAN Management waarbij producten bedoeld zijn om Just In Time te worden geleverd (voortdurende stroom van kleine pakketten geproduceerd in exact afgesproken aantallen en opgeleverd op de exact afgesproken planning) om verspilling te voorkomen (berekend in productiekosten, te leveren producten en menselijke werkuren) en om de kwaliteit te verbeteren. 2. Start waar u bent ITIL schrijft voor "Start waar u bent": om een ​​nieuw eindproduct met succes op te leveren, kunt u niet alles in één keer beheren als uw organisatie niet over de nodige capaciteiten beschikt (kennis, economische middelen, mentale houding, enz.). Er zijn processen die gerespecteerd en stap voor stap geïmplementeerd moeten worden om een ​​definitieve dienst te leveren die met succes het gewenste resultaat zal bereiken. Dit principe wordt duidelijk uitgelegd door Kevin Kasunic Manager van Business Transformation bij Walt Disney Company in een beroemde whitepaper waarin hij uitlegt hoe hij het IT-team van het bedrijf heeft geleid naar de goedkeuring van het ITIL Framework. U kunt de whitepaper hier downloaden. De filosofie die achter dit principe staat, is in feite geen unicum, de cultuur van DevOps suggereert om te beginnen waar men is en wat men heeft. DevOps is gedeeltelijk gebaseerd op ITIL- en Lean-principes. Daarom vertegenwoordigen DevOps en ITIL twee methoden die zeer efficiënt en effectief kunnen worden geïntegreerd. 3. Houd het simpel en praktisch en vertrouw op feedback! Volgens het Agile Manifesto is een agile organisatie gebaseerd op individuen (intern en extern van de organisatie) en interactie in plaats van processen en tools: de focus ligt op de voortdurende levering van werkende software om klaar te zijn voor waarschijnlijke verzoeken voor verandering. Nogmaals, de ITIL-guidance leidt ertoe dat het volledig verenigbaar is met de Agile-mindset van "hou het eenvoudig en praktisch" door continu werkpakketten te leveren die het gewenste resultaat bereiken en omdat het eindproduct / de service wordt verkregen door "iteratief vooruit te gaan met feedback”. Door het simpel en praktisch te houden, suggereert de ITIL-gids om niet voor elke uitzondering een oplossing te produceren maar waarbij alleen de uitzonderingen centraal staan ​​die de grootste kans hebben om te realiseren. U levert eenvoudige en snelle oplossingen die onmiddellijk waarde tonen. Dit is een resultaatgericht denken en vereist een holistische kijk op de organisatieprocessen, procedures, projecten en doelen. Bovendien helpt het om te werken aan de algehele output tegelijkertijd en ervoor te kiezen om te werken met beheersbare kleinere brokken om alle uitzonderingen/ verzoeken tot verandering aan te pakken die de gebruikers via hun feedback hebben opgeworpen. Iteratieve vooruitgang met feedback maakt het mogelijk om snel werkende software te leveren die eenvoudig en iteratief kan worden verbeterd tot de uiteindelijke output; de uiteindelijke output is getest en aangepast tijdens elke iteratie door de eindgebruiker met het doel een product / dienst te ontvangen die hem kan helpen het uiteindelijke resultaat te bereiken. Na deze korte analyse van de belangrijkste ITIL 4 leidende principes, is het vrij duidelijk dat ITIL een complementair raamwerk is voor andere manieren van werken, zoals Lean, Agile en DevOps. Hoewel ITIL & DevOps op het eerste gezicht bij de antipodes zouden kunnen verschijnen, hebben deze twee IT-methodieken eigenlijk meer gemeen dan men zou verwachten; ITIL integreren met DevOps is een vrij soepel proces dat een zeer effectieve en moderne manier van software en diensten kan garanderen.
Lees meer
AgilePM of Scrum, AgilePM vs Scrum, Scrum, Agile
Datum: 28/10/2019
Wat is de juiste Agile-methode om te kiezen? Hoe kan ik begrijpen wat het Agile-framework is dat het beste bij mijn projecten en de organisatorische behoeften past? Onze klanten stellen ons deze vragen heel vaak, met name de meest gestelde vraag die we krijgen, is "AgilePM of Scrum"? Laten we, om rekening te houden met de verschillen tussen AgilePM en Scrum, deze twee methoden ontdekken door ons te richten op hun definities en scopes. Scrum is het meest verspreide Agile-framework - het resultaat van een onderzoek uitgevoerd door VersionOne laat zien dat ongeveer 58% van de Agile-organisaties Scrum gebruiken. Scrum is gemaakt en ontwikkeld door Ken Schwaber en Jeff Sutherland in de jaren 90. Het is een iteratieve en incrementele benadering die in eerste instantie werd bedacht om de software oplevering te beheren. Scrum is een teamgebaseerde aanpak waarbij het ontwikkelingsproces is verdeeld in verschillende sprints om de samenwerking met de eindgebruiker te verbeteren. "Scrum" is vernoemd naar een Rugby-praktijk, waar het een synoniem is van "melee": het leidt tot het visualiseren van hoe het ontwikkelingsteam werkt; alle betrokken actoren die in dezelfde richting duwen, zoals een succesvolle product oplevering. Scrum is gemaakt om een ​​efficiënt management antwoord te geven op de Software Development-projecten, maar de begeleiding en de flexibiliteit ervan zijn gemakkelijk toepasbaar op al die projecten die een snel antwoord op verandering moeten geven. AgilePM (Agile Project Management) is de enige Agile-methode voor het Agile-projectbeheer. Het is het resultaat van de samenwerking tussen APMG International en het Agile Business Consortium (voorheen bekend als het DSDM Consortium), het benadrukt de perfecte balans tussen de standaard gestructureerde aanpak van projectmanagement en de flexibiliteit en behendigheid die kenmerkend is voor alle Agile-methoden. AgilePM is een methode die kan worden gebruikt wanneer alle kenmerken van het eindproduct niet perfect zijn gedefinieerd en, als gevolg, verschillende en herhaalde verzoeken om verandering concretiseren of indien de eindgebruiker een aantal van de projectvoordelen wil ontvangen vóór het afsluiten van het project zelf. AgilePM is ontwikkeld om alle aspecten van traditionele projectmanagementmethodes met Agile te harmoniseren om het raamwerk aan te passen aan de snel veranderende werkomgevingen. Ten slotte is Scrum een ​​raamwerk voor productontwikkeling, terwijl AgilePM een projectmanagementmethode is. Scrum is een handig hulpmiddel bij het afhandelen van complexe projecten, omdat het dynamisch aanpassen aan situaties mogelijk maakt en producten realiseert die effectief en creatief passen bij de behoeften van de eindgebruiker. AgilePM kan de juiste oplossing zijn voor organisaties die een projectmanagement framework moeten aannemen in een snelle omgeving waar verandering efficiënt en effectief kan worden aangepakt door Agile. Het is met name gericht aan al die organisaties die vanwege complexe governance-redenen de project richtlijnen uit de eerste fasen moeten definiëren. Als u of uw organisatie op zoek bent naar een Agile-methode om projecten of niet-softwareproducten op een lichtere manier te beheren dan 'traditioneel watervalprojectbeheer', dan is AgilePM wellicht de juiste methode voor u.

AgilePM of Scrum?

We horen heel vaak de vraag "AgilePM of Scrum?"; blijkbaar is er een trend naar leren en het toepassen van een enkele methodologie / raamwerk voor alle projecten en in alle omgevingen. Eigenlijk zou het enorm nuttig zijn om beide methoden te kennen om per geval de methode te kiezen die wordt gebruikt. De werkomgeving en het soort project moeten aangeven welke methode moet worden gebruikt en niet omgekeerd, het project / product aanpassen aan de gekozen methode is altijd de verkeerde aanpak!   In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn de twee methoden in het echte leven perfecte combinaties. In Scrum zullen we het concept van 'project' niet vinden, daarom moeten complexe organisaties die Scrum gebruiken een Agile-aanpak ook op organisatieniveau toepassen. Een organisatie die Scrum al heeft toegepast, kan bijvoorbeeld ook geïnteresseerd zijn in het gebruik van AgilePM: Scrum is gericht op de levering van producten, dus het kan worden gebruikt om producten te ontwikkelen terwijl het totale project wordt beheerd door een Project Management-raamwerk zoals AgilePM toe te passen.   Scrum, zoals ook verklaard door de auteurs, is een eenvoudig te begrijpen kader maar moeilijk toe te passen. Organisaties kunnen Scrum gebruiken om de klanten dicht bij het project te laten voelen en om snel aan hun behoeften te voldoen tijdens de hele duur van procesontwikkeling, maar ze mogen het belang van projectmanagement niet vergeten.
Lees meer
Datum: 07/05/2018

Veel professionals dieITIL Foundation gecertificeerd zijn, worstelen met de selectie van de volgende stap in het ITIL Intermediate-certificeringspad. Wat is de volgende stap om uw IT-servicemanagementvaardigheden te verbeteren? Met de info en de onderstaande gids willen we in eenvoudige bewoordingen het ITIL-certificeringspad toelichten: de verschillende beschikbare opties, het kredietsysteem en de stappen die u zullen leiden om ITIL Expert te worden.

WAAROM DOORGAAN MET UW OPLEIDING NA UW ITIL FOUNDATION CERTIFICAAT

Hoewel ITIL Foundation het kernniveau blijft, omdat het een goede voorbereiding en inzicht biedt in de relevante ITIL-structuurconcepten in IT-servicebeheer, verdiepen de intermediaire niveaus specifieke concepten in de verschillende fasen of processen van de cyclus van IT-servicebeheer. Bovendien is het ITIL Practitioner-niveau een praktische gids over hoe deze concepten kunnen worden toegepast voor een continue verbetering van de services.

Afhankelijk van de behoeften van de kandidaten, hun activiteiten of hun positie, kunnen sommige specifieke tussenliggende niveaus de professionele vaardigheden verbeteren en hen helpen concurrerender te worden.

WAT MET DE ITIL INTERMEDIATE NIVEAUS?

Om te beginnen is het erg belangrijk om te benadrukken dat alle ITIL Intermediate-certificeringen ALLEEN beschikbaar zijn voor ITIL Foundation gecertificeerde professionals. Met andere woorden, het ITIL Foundation-certificaat is de vereiste om op een willekeurig intermediate niveau in te gaan.

Ten tweede zijn de ITIL Intermediate-niveaus verdeeld in twee categorieën: Lifecycle Modules and Capability Modules.

De ITIL Intermediate Lifecycle Modules modules zijn relevant voor professionals met een rol van manager of teamleider die het beheer van verschillende gebieden vereist of in verschillende teams werkt. Alle modules in deze categorie zijn geschikt voor diegenen die zich willen concentreren op de processen en werkwijzen die worden gebruikt, en op de vaardigheden voor servicebeheer om een kwaliteitsservice te leveren.

De ITIL Intermediate Lifecycle Modules zijn:

  • Service Strategy (SS)
  • Service Design (SD)
  • Service Transition (ST)
  • Service Operation (SO)
  • Continual Service Improvement (CSI)

On the other hand, the ITIL Intermediate Capability Modules are relevant for professionals seeking specific knowledge in one or more process, with a focus on the day-to-day execution of ITIL practices and their interaction.

The ITIL Intermediate Capability Modules are:

  • Operational Support and Analysis (OSA)
  • Planning, Protection and Optimization (PPO)
  • Release, Control and Validation (RCV)
  • Service Offerings and Agreements (SOA)

Sommige professionals geven er de voorkeur aan de modules Service Lifecycle en Service Capability te combineren om zowel management- als technische kennis te combineren.

Wilt u meer weten over het carrièrepad van IT Service Management, volg dan deze link: ITSM Career Path

ITIL INTERMEDIATE CREDIT SYSTEEM: HOE WERKT HET?

Elke ITIL Intermediate-certificering biedt een bepaald aantal credits: dit is het kredietsysteem waarmee IT-professionals het niveau van ITIL Expert (waarvoor 22 credits nodig zijn) kunnen bereiken.

  1. Eerst en vooral, ITIL Foundation biedt2 credits;
  2. Ten tweede kunnen kandidaten, zoals we hebben gezien, kiezen tussen twee afzonderlijke tussenmodules, Lifecycle en Capability. Elk van hen heeft een aantal modules: 5 modules voor Lifecycle met 3 credits per module en 4 modules voor Capability met 4 credits per niveau.
  3. Naast Intermediate-niveaus biedt ITIL een praktische module met de naam ITIL Practitioner, die 3 credits oplevert. Het kan worden genomen na ITIL Foundation of na het voltooien van een van de Intermediate niveaus.
  4. De toegang tot ITIL MALC (Managing Accross the Lifecycle) wordt verkregen met een totaal van ten minste 17 studiepunten, inclusief 2 verplichte credits van de ITIL Foundation en 15 credits tussen Intermediate (Lifecyle & Capability) en Practitioner.
  5. Zodra de ITIL MALC-certificering 5 credits toekent, wordt de titel van ITIL Expert uitgegeven!

Wilt u meer weten over IT Intermediate Credit System, volg dan deze link: ITIL Credit System

ITIL-Credit-System-diagram-1000x350

Source: Axelos

EXTRA INFO NODIG?

Neem gerust contact met ons op, We zullen onze ITIL-trainer vragen U te helpen bij het bepalen van Uw volgende stap!

Lees meer
Datum: 07/05/2018

De PRINCE2-versie van 2017 is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de PRINCE2-community wereldwijd en houdt rekening met verschillende drivers voor verandering. Een van de meest dringende is de toegenomen professionaliteit binnen de PM-gemeenschap: projectbeheer zal meer en meer worden beschouwd als een brede zakelijke vaardigheid en dit zal bijgevolg een voortdurende verbetering vereisen van elke PM die in het veld werkt.

Deze nieuwe versie is EINDELIJK beschikbaar in het DUTCH:

DATUM: 2-3-4 Juli - BOEK NU - 20% EARLY BIRD PROMO! 

WAT IS NIEUW IN DE VERSIE VAN 2017? VERANDERINGEN IN DE METHODE

De 2017-update van PRINCE2 bouwt voort op de bewezen kracht van PRINCE2 en beantwoordt tegelijkertijd aan de huidige vereisten voor flexibiliteit en wendbaarheid. Je zult ontdekken hoe de kern van de PRINCE2-methode, zoals principes, processen en thema's, ongewijzigd blijven, terwijl een hernieuwde focus op het belang van tailoring is toegevoegd: het hoofdstuk over tailoring is uitgewerkt en prominenter geplaatst bij het begin van het handboek, en het bevat duidelijke aanwijzingen over:

  • wat U wel en niet kan aanpassen
  • wie is verantwoordelijk voor het afstemmen en documenteren
  • voorbeelden van verschillende projectomgevingen
  • Aanpassen en inbedden van PRINCE2 in een organisatie

Bovendien wordt het onderscheid tussen tailoring, adoptie en inbedding meer in detail uitgelegd en is er een leidraad voor het adopteren en inbedden van PRINCE2 in een organisatie.

WAT IS NIEUW IN DE VERSIE VAN 2017? EXAMENWIJZIGINGEN

FOUNDATION EXAMEN-> Het Foundation gedeelte bestond voorheen uit 75 vragen en is nu veranderd in 60 vragen. De duur is nog steeds 1 uur, terwijl het minimumcijfer van 50% (35/70) naar 60% (36/60) gaat. Ook de stijl van de vragen is veranderd, omdat bijna alle negatieve vragen zijn verwijderd en het aantal vragen over ontbrekend woorden zijn verminderd.

PRACTITIONER EXAMEN -> Het Practitioner-examen bestond eerder uit 80 vragen en is veranderd in 75 vragen. Duur en slaagcijfers blijven ongewijzigd. De vraagstijlen waaraan wordt vastgehouden zijn klassieke multiple choice en matching (2 kolommen), terwijl meerdere antwoorden (2 juiste antwoorden op 5 mogelijke antwoorden) en beweringsreden (waar / onwaar vragen) zijn verwijderd. Terwijl eerder het Practitioner-examen slechts 6 thema's en 2 processen behandelde wordt er met de NIEUWE versie alle thema's, alle processen en de principes behandeld. Laatste belangrijke verandering betreft de geldigheid van de Practitioner-certificering: vanaf de lancering van de nieuwe examens zal de geldigheid van de NEW Practitioner 3 jaar zijn (niet 5 jaar).

Voor meer informatie over de CERTIFICATIE-wijzigingen kunt u dit eenvoudige en informatieve artikel lezen.

Lees meer
PRINCE2 2017 nederlands
Datum: 07/05/2018

PRINCE2 is een gevestigde waarde als 's werelds meest toegepaste methode voor projectbeheer en wordt wereldwijd erkend voor het opleveren van succesvolle projecten. De bijgewerkte guidance voor 2017, de eerste sinds 2009, leggen een sterke nadruk op de schaalbaarheid en flexibiliteit van de methode en op de manier waarop deze het beste kan worden aangepast aan de complexiteit en specifieke vereisten van een project.

BELANGRIJKSTE UPDATES

  • Meer nadruk op afstemming van PRINCE2 op de behoeften van organisaties en een gevarieerd scala aan projectomgevingen
  • Toont een grotere link tussen de thema's en principes
  • Herstructurering van de hoofdstukken 'Thema's' om tegemoet te komen aan typische voorbeelden van maatwerk
  • Biedt meer informatie over de praktische toepassing van de methode, met tal van voorbeelden, hint en tips
  • Verbeteringen aan de structuur en het formaat zijn in de hele handleiding aangebracht om er zeker van te zijn dat het gemakkelijker te navigeren en te gebruiken is
  • De bijgewerkte begeleiding en examens zijn ontwikkeld via een gezamenlijke aanpak waarbij meer dan 100 leden van het bredere ontwikkelteam zijn betrokken, waaronder praktijkmensen, trainers en consultants
  • De vertrouwde structuur van PRINCE2 van zeven principes, thema's en processen is constant gebleven.

De nieuwe editie 2017 editie is de handleiding waaruit de syllabus en de examens zijn vastgesteld en ondersteunt de nieuwe bijgewerkte PRINCE2-kwalificatie voor zowel de examens van Foundation als Practitioner.

"Managen van Succesvolle Projecten met PRINCE2" 2017 is momenteel beschikbaar voor pre-order. Neem contact met ons op om uw exemplaar vooraf te bestellen.

Lees meer
​Bekijk onze ​Evenementen

We hebben duizenden professionals geholpen bij het verbeteren van hun vaardigheden. Wij kunnen ook u helpen.

Schrijf u in voor uw Nieuwsbrief en kies welke inhoud u wil ontvangen: PPM Management, IT Service Management of beiden! 1 keer per maand zal u speciale aanbiedingen, artikels, white papers, webinars en event uitnodigingen ontvangen. Geen spam, enkel professioneel advies van uw QRP team.

Houdt contact met de community
Volg ons op Linkedin and Twitter

Lees het Laatste Nieuws
Bekijk onze Evenementen
Go to Top